Circulaire Verdienmodellen

  1. Dematerialisering: Dematerialisering is het verminderen of volledig opheffen van materiaalgebruik in producten of diensten. Verminderen kan door efficiënter of lichter ontwerpen, bijvoorbeeld met toepassing van nieuwe materialen of 3D printen. Volledig opheffen kan door digitalisering.
    Voorbeelden: DUS Architects (3D print grachtenpand Amsterdam), Spotify, Blendle. 
  2. Deelplatforms: Deelplatforms faciliteren het intensiever gebruik van producten die (vaak) stil staan. Bedrijven die deelplatforms runnen, verdienen aan het verbinden van vraag en aanbod en hebben daarmee een ‘makelaarsfunctie’. Deelplatforms hoeven zelf geen producten te maken, maar moeten vooral zoveel mogelijk vraag en aanbod vinden. Hoe groter de massa, hoe succesvoller. 
    Voorbeelden: Peerby, SnappCar.
  3. Levensduurverlenging: Bedrijven verdienen aan levensduurverlenging door de kwaliteit van hun producten. Ze gaan langer mee, waardoor een hogere prijs gevraagd kan worden. De uitdaging is klanten met een focus op de korte termijn ook voor dit product te laten kiezen. Een combinatie met ‘product als dienst’ is voor de hand liggend. Levensduurverlenging kan op drie niveaus; Maak een product dat lang meegaat, zonder kapot te gaan, Onderhoud en repareer het product, en ontwerp het product zodat dit makkelijk kan, Upgrade het product (revisie) door onderdelen te vervangen, of zelfs te verbeteren ten opzichte van het origineel.
    Voorbeelden: Miele wasmachine, Fairphone, ACtronics (revisie van auto-onderdelen)
  4. Product as a Service: Bedrijven kunnen overschakelen van de verkoop van producten naar het aanbieden van diensten waarbij klanten betalen voor het gebruik van het product in plaats van het bezit ervan. Denk aan leasingmodellen waarbij het bedrijf verantwoordelijk blijft voor reparatie, onderhoud en upgrades, waardoor langdurige klantrelaties ontstaan.
    Voorbeelden: Philips Lighting, Xerox printers.
  5. Grondstofterugwinning: Grondstofterugwinning is het terugwinnen van grondstoffen of onderdelen uit afval en kapotte producten. Bedrijven passen (innovatieve) technieken toe om waarde te creëren uit stromen die anderen waardeloos achten.
    Voorbeelden: Van Gansewinkel, Waterschap Aa en Maas, Philips Healthcare.
  6. Circulair Leveren: Circulair leveren kan toegepast worden op grondstoffen, producten en diensten: 
    – Grondstoffen leveren die volledig hernieuwbaar of recyclebaar zijn. 
    – Producten maken en leveren van hernieuwbare of recyclebare grondstoffen. 
    – Hergebruikte producten leveren.
    Voorbeelden: DSM (biobased plastics), Herman Miller (gemakkelijk uit elkaar te halen en volledig te recyclen bureaustoel), Marktplaats. 

Bovenstaand artikel komt uit de whitepaper; Uw Bedrijf Circulair, klik hieronder om de gehele whitepaper te downloaden: