Gastblog: Succesvol circulair ondernemen met remanufacturing

Veel bedrijven zijn bewust of onbewust al bezig met circulair ondernemen, namelijk met refurbishment of remanufacturing van producten. Wat deze twee termen grofweg inhouden is de terugname van eigen producten na gebruik van de consument. Teruggenomen producten worden hersteld, door zoveel mogelijk onderdelen te hergebruiken tot een status die als nieuw is. Hierna worden de producten opnieuw verkocht voor een percentage van de aanvankelijke verkoopprijs. Met name in business-to-business kan hier veel waarde uit gehaald worden. Meer nog dan op dit moment gebeurt.

Een voorbeeld hiervan is de Diamond Select serie van Philips, een lijn van medisch apparatuur die door middel van refurbishment opnieuw de markt in kunnen. Philips behandelt de apparatuur grondig aan de hand van de onderstaande processtappen.

Technische aspecten voeren vaak de boventoon voor een succesvolle remanufacturing business. Het product moet immers betrouwbaar en van hoge kwaliteit zijn. Daarom wordt er uitvoerig gekeken naar hoe producten ontworpen moeten worden, aan de hand van de productopbouw, materiaalkeuze, type verbindingen, assemblage volgorde, slijtagegevoeligheid, geschiktheid voor hergebruik en nog veel meer. Door tijdens de ontwerpfase van producten rekening te houden met deze technische aspecten, kan er veel gewonnen worden op het vlak van optimaal hergebruik van onderdelen. Dit geldt met name voor een volwassen refurbishment faciliteit als die van Philips. Voor mijn scriptie heb ik, Nina Boorsma, een set ontwerpregels opgesteld om refurbishment aan het einde van de levensduur van medisch apparatuur te faciliteren. Deze ontwerpregels houdt de R&D vervolgens aan tijdens het ontwerpen van medische apparatuur, zodat materiaal optimaal hergebruikt kan worden.

Hoewel deze technische aspecten van essentieel belang zijn, zit er ook een andere belangrijke kant aan succesvol circulair ondernemen: een krachtige waardepropositie opbouwen. Er ontstaat namelijk een geheel nieuwe productlijn voor een vaak nieuw klantsegment. Dit segment heeft haar eigen wensen, waar op ingespeeld kan worden. Het bouwen aan deze nieuwe productidentiteit draagt eveneens bij aan het succes van de business. Deze propositie van de Diamond Select serie geeft een goed voorbeeld van het opbouwen van zo’n waardepropositie. Hieronder zijn een aantal tips die een idee kunnen geven wat stappen zijn in het opbouwen van een succesvolle circulaire onderneming, naast een geschikte technische opbouw van een product.

Remanufacturing vraagt om een eigen karakter
Steek tijd in het creëren van een sterk en aantrekkelijk karakter van de nieuwe productlijn. Het nieuwe klantsegment is waarschijnlijk voornamelijk geïnteresseerd in de functionele waarde van het product. Door het ontwerpen van een productervaring die ervoor zorgt dat de kwaliteit en garantie voor levensduur benadrukt worden, krijgt het product een sterke positionering en bereikt het verhaal meer klanten.

Advies: Een product is het kanaal van een bedrijf waarmee het continu in contact staat met zijn gebruikers. Gebruik dit kanaal optimaal.

Maar wie zijn deze klanten en wat willen ze?
Klanten willen steeds vaker de waarde die een product kan brengen, niet het product zelf. Door erachter te komen wat hierin essentieel is voor de klant, kunnen producteigenschappen worden geprioriteerd. Door inzicht te krijgen in deze waardering van de klant, wordt duidelijk hoe een product het beste kan inspelen op de doelgroep. Er zijn kenmerken van een product die absoluut essentieel zijn en versterkt kunnen worden. Daarnaast zijn er kenmerken die minder aandacht vereisen.

Advies: Leer de beweegredenen van de klant kennen. Wat zijn obstakels voor de klant? Kan dit worden meegenomen in de waardepropositie? Door vragen te stellen, versterkt ook gelijk de relatie met de klant, wat leidt tot klantenbinding.

Zoek inspiratie buiten de muren
Door de juiste vragen te stellen, kan er veel worden gewonnen in effectiviteit. De kans is alleen groot dat dit antwoord niet binnen de muren ligt. Een vergelijkbaar probleem is vaak al opgelost in compleet andere industrie, waar veel van geleerd kan worden.

Advies: Kijk met een bredere blik. Er ligt een enorme hoeveelheid kennis voor het oprapen, bijvoorbeeld bij buurindustrieën.

Ook binnen een bedrijfsnetwerk moet het klikken
Een goed netwerk van leveranciers en partners is niet beperkt tot functionele waarde uitwisseling. Door de juiste partijen te kiezen ontstaat er vaak een extra meerwaarde en een plezierige samenwerking.

Advies: Vind partijen met eenzelfde visie, vergelijkbare bedrijfsfilosofie en een passende mentaliteit. Zijn de partijen schaars? Bespreek dan uitvoerig de missie van het bedrijf binnen het bestaande netwerk.

Auteur: Nina Boorsma, Circular Design Strategist/Junior Researcher

Klik hier voor alle blogs van Cirkellab. Zelf circulaire suggesties, vraagstukken of innovaties die als ‘voedingsbodem’ kunnen dienen voor een toekomstige blog, neem dan contact op via info@cirkellab.nl voor de mogelijkheden. Wil je onze blogs en nieuwsbrieven voortaan via de mail ontvangen, schrijf je dan hiervoor in via www.cirkellab.nl.